Een onderzoek uitgevoerd door ManpowerGroup onthult hoe de adoptie van nieuwe technologieën, zoals generatieve artificiële intelligentie (zoals ChatGPT), de wervingspraktijken en het algemene human resource management transformeert. Het onderzoek, dat deel uitmaakt van het “Summer HR Trends Survey van ManpowerGroup(1) ”, laat zien dat de samenwerking tussen mens en robot redelijk goed verloopt in België, waar werkgevers duidelijk de weg van innovatie inslaan.
“Dit nieuwe onderzoek bevestigt de bevindingen van ons onderzoek ‘The New Human Age’, dat in januari werd gepresenteerd tijdens het World Economic Forum in Davos, namelijk dat de combinatie van technologieën en menselijke inbreng vooruitgang stimuleert”, licht Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux, toe. “Technologieën en menselijke interactie gaan hand in hand om optimale resultaten te behalen. Hoewel artificiële intelligentie steeds meer taken overneemt in diverse domeinen, blijft de menselijke dimensie essentieel, vooral op het gebied van HR en bedrijfsbeheer. Werkgevers in België hebben de voordelen van geavanceerde technologieën goed begrepen. Slechts 15% van de werkgevers verwacht dat artificiële intelligentie een negatieve invloed zal hebben op de omvang van hun personeelsbestand.
Het onderzoek toont aan dat een groeiend aantal bedrijven AI al inzet of van plan is dit in de nabije toekomst te doen voor hun wervingsprocessen. 10% van de 510 ondervraagde werkgevers, ook wel ‘Early Adopters’ genoemd, maakt al geruime tijd gebruik van AI in hun wervingsproces. Daarnaast geeft 21% van de respondenten aan dat ze recentelijk bepaalde elementen van AI hebben geïmplementeerd (‘Current Adopter’). 18% is van plan deze technologie in de komende 12 maanden in te voeren en 14% in de komende 3 jaar.
Omgekeerd blijkt dat 18% van de Belgische bedrijven nog niet heeft overwogen om artificiële intelligentie te gebruiken als ondersteuning bij hun rekruteringsprocedures en 7% van de bedrijven geeft aan dat ze deze technologieën binnen de komende 3 jaar niet willen integreren en afwijzen. Een ander deel van de bedrijven, namelijk 12%, heeft geen uitgesproken standpunt over het gebruik van artificiële intelligentie in hun rekruteringsprocessen.
Een aantal Belgische bedrijven gebruiken:
Naast algoritmes die helpen bij het optimaliseren van CV-analyse of het maken van voorselecties van kandidaten, kan ChatGPT veel taken op zich nemen, zoals het schrijven van wervingsadvertenties of het assisteren van kandidaten door automatisch antwoord te geven op hun vragen over vacatures. Maar de technologie kan ook worden ingezet tijdens interview- of competentiebeoordelingsfasen. “ Artificiële intelligentie transformeert snel het beroep van recruiters, die zich steeds meer kunnen concentreren op taken met hoge toegevoegde waarde door kwaliteitsvolle contacten met kandidaten te leggen om de juiste aanwervingsbeslissingen te nemen”, voegt Sébastien Delfosse toe.
Over het algemeen zijn Belgische werkgevers van mening dat AI de komende 2 jaar een gunstige invloed zal hebben op het personeelsbeheer:
De resultaten van het onderzoek tonen weinig verschillen in de adoptie van artificiële intelligentie-tools tussen sectoren en bedrijfsgroottes, wat het innovatiepotentieel voor de hele economie aantoont. “De technologische revolutie die wordt voortgebracht door artificiële intelligentie onderscheidt zich van alle technologische innovaties die we eerder hebben gezien in de HR-sector. Enerzijds is de financiële drempel voor de implementatie vrij laag, en anderzijds is het adoptiepercentage vrij hoog, vooral onder nieuwe generaties. Op basis hiervan hebben organisaties er alle belang bij om innovatie verder te stimuleren”, legt Sébastien Delfosse uit.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, geloven Belgische werkgevers niet dat de adoptie van artificiële intelligentie ten koste zal gaan van werkgelegenheid. Slechts 15% van de ondervraagde werkgevers in België denkt dat AI de komende twee jaar een negatief effect zal hebben op hun personeelsbestand. Daarentegen is 49% van hen van mening dat deze technologieën nieuwe banen zullen creëren, terwijl 22% denkt dat het effect neutraal zal zijn.
De gegevens voor dit onderzoek dat werd uitgevoerd door ManpowerGroup werden verzameld eind april als onderdeel van de ManpowerGroup jobbarometer, uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 510 werkgevers. Het onderzoek behandelt drie thema’s:
– Artificiële intelligentie en werving/HR
– Gaming Skills
– Groene banen (green jobs)