Op 12 juli strijden 200 jongeren tussen 15 en 18 jaar uit liefst 36 landen voor de titel van Europese Mini-onderneming van het Jaar (de zgn. JA Europe Company of the Year Competition, 28ste editie). Eén team kan bovendien onze allereerste ‘Ready for Work’-award in de wacht slepen. Die prijs gaat naar die jongeren met de grootste leercapaciteit gedurende het hele wedstrijdverloop. Dit jaar werd Brussel uitgekozen als locatie voor evenement naar aanleiding van de 40ste verjaardag van de Belgische Junior Achievement-voortrekkers Vlajo en Les Jeunes Entreprises (LJE).
Meer dan 300.000 jongeren uit het secundair onderwijs zetten zich het hele schooljaar lang in voor het project georganiseerd door Junior Achievement Europa. In België scherpten bijna 7.000 leerlingen hun ondernemerszin aan en richtten liefst 510 mini-ondernemingen op in Vlaanderen en 303 in Franstalig België. Op de grote Europese finale op 12 juli in Brussel wordt ons land vertegenwoordigd door de Vlaamse finalist ‘Area 19’ (12 leerlingen van Bovenbouw Sint-Michiel uit Leopoldsburg ontwikkelden een interactief spel voor jong en oud in een mysterieus huis). Voor Wallonië verdedigen de leerlingen van het Centre scolaire du Sacré-cœur de Linthout met hun mini-onderneming ‘Insoleat’ onze kleuren (zij organiseren eventdiners op exclusieve locaties in Brussel).
Het is opvallend hoeveel mini-ondernemingen hun business hebben ontwikkeld rond de thema’s duurzame ontwikkeling, milieu, gezondheid, opvoeding en nieuwe technologie. VirtualLab (Albanië) bijvoorbeeld zet aan om te experimenteren met virtuele realiteit; Lam Vision (Tsjechische Republiek) zet een spel in de markt waarmee je in de huid kruipt van een persoon met een visuele handicap; Festera (Estland) werkte een recyclageoplossing uit voor biologisch afbreekbaar afval in huisgezinnen en Bretszel Bains (Frankrijk) verkoopt originele strandtassen deels gemaakt uit gerecycleerde materialen. Te veel om alle mini-business hier kort voor te stellen. Je vindt hier het overzicht.
De winnaar van de Europese finale wordt bekroond met de titel ‘Europese Mini-onderneming van het Jaar’. Maar de deelnemers maken ook kans op tal van andere awards uitgereikt door de uiteenlopende partners. Met ManpowerGroup zijn we drie jaar lang wereldwijd partner van de ‘Junior Achievement’-organisatie en dit jaar reiken we de ‘Ready for Work’-award uit aan die jongeren met het sterkste vermogen om nieuwe soft en hard skills te ontwikkelen. Met onze award, die wordt uitgereikt door de Jonas Prising, voorzitter en CEO van ManpowerGroup wereldwijd, willen we de ‘goesting om te leren’ belonen en de interesse om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, aanwakkeren. Ons partnership slaat bruggen tussen de school en de wereld van werk. Dat is onze motivatie om mee te stappen. ManpowerGroup’s achterliggende boodschap is duidelijk: iedereen moet blijven leren, zich blijven aanpassen en zichzelf voortdurend in vraag stellen. Op die manier blijven mensen inzetbaar, een hele loopbaan lang. In het licht van die visie ontwikkelde de HR-leider een nieuwe test die de ‘Learnability Quotient’ berekent en mensen bewust maakt van de manier waarop ze nieuwe vaardigheden leren.