Net als in Brussel vorig jaar zullen meer dan 200 jonge ondernemingen uit 36 landen in Belgrado strijden om de titel ‘Europese Mini-onderneming van het Jaar’, een organisatie van JA Europe. ManpowerGroup zal voor de tweede keer zijn ‘Ready for Work Award’ uitreiken en daarmee het team belonen dat de grootste wil getoond heeft om te leren en de capaciteit om zich nieuwe competenties aan te meten. In een steeds sneller veranderende wereld volstaat louter een diploma niet meer. ‘Klaar zijn voor het werk’ en al de nodige soft skills ontwikkeld hebben om te slagen na de studies is onontbeerlijk geworden.
De mini-onderneming ‘On Y Vase’ zal in Belgrado de kleuren van Vlaanderen verdedigen. Deze jongeren uit het Spes Nostra-instituut (Kuurne) waren de winnaars van de Vlaamse wedstrijd, die georganiseerd werd door Vlajo vzw. Met een team van 15 leerlingen uit verschillende richtingen ontwerpen ze stapelbare magnetische vazen. Het idee is om klanten hun eigen creativiteit te laten gebruiken. Ze kunnen zelf originele creaties maken door de vazen op hun eigen manier te combineren. ‘On y Vase’, op z’n Frans uitgesproken, is een samenstelling van het woord vase en on y va. Daarmee willen ze het vooruitstrevende aspect van hun product extra in de verf zetten. Franstalig België (asbl LJE (Les Jeunes Entreprises) zal vertegenwoordigd worden door leerlingen van het Collège Notre-Dame du Bonlieu (Virton) met ‘My Chill Factory’,een project over welzijn. In samenwerking met de bedrijven en verenigingen uit hun streek hebben ze een kit gemaakt die bestaat uit verschillende producten om zich te ontspannen
Meer dan 200.000 jongeren uit het secundair onderwijs hebben gedurende het hele schooljaar deelgenomen aan het programma dat op touw werd gezet door Junior Achievement in Europa (JA Europe). In België gaat het om bijna 3.000 mini-ondernemingen uit de Waals-Brusselse gemeenschap en 4.000 leerlingen uit de Vlaamse gemeenschap. Vrijwilligers van ManpowerGroup Belgium hebben beide organisaties het hele jaar door ondersteund, door hun expertise te delen tijdens workshops, coachingsessies of door in een jury te zetelen. Michel Debruyne, Managing Consultant bij Right Management Belgium, zal in de internationale jury van ManpowerGroup in Belgrado zetelen.
Naar aanleiding van deze Europese finale zal ManpowerGroup een award uitreiken aan het team dat het meest gemotiveerd was om nieuwe competenties te verwerven (learnability). Dit is cruciaal op de arbeidsmarkt want een recente enquête van ManpowerGroup toonde aan dat 34% Belgische werkgevers die moeilijkheden ondervinden bij het werven van personeel, van mening zijn dat kandidaten niet over de juiste competenties beschikken (hard skills en soft skills).
“In deze Skills Revolution, waarin nieuwe competenties opduiken en door het tempo van de digitalisatie even snel weer overbodig worden, winnen de menselijke kwaliteiten en de soft skills steeds meer aan belang,” zo luidt de uitleg van Stefano Scabbio, Voorzitter van ManpowerGroup in Europa, die in Belgrado aanwezig zal zijn om de award te overhandigen. “Competenties als communicatie, samenwerking of aanpassingsvermogen zijn kritisch geworden. Dat is de reden waarom we partner zijn van JA Europe en zijn nationale organisaties in vele landen. Op die manier willen we jongeren helpen zich voor te bereiden op de uitdagingen van deze voortdurend veranderende arbeidswereld. Het is onze verantwoordelijkheid om hen te motiveren nieuwe competenties te leren en te verwerven. Vandaag volstaat louter een diploma niet meer, men moet klaar zijn voor het werk (‘work ready, not only graduate ready!’).”
ManpowerGroup a développé deux outils digitaux pour sensibiliser les jeunes à l’importance de l’apprentissage tout au long de la vie et faciliter également la transition entre les études et le monde du travail. Le ‘Learnability Quotient™ ’ établit le profil d’apprenant d’un individu, tandis que le DigiQuotient™ permet de voir dans quelle mesure les jeunes sont prêts à diriger et réussir dans le monde digital.
ManpowerGroup heeft twee digitale tools ontwikkeld om de jongeren te sensibiliseren over het belang van levenslang te blijven leren en ook om de overgang van de studies naar de arbeidswereld te faciliteren. Het ‘Learnability Quotient™ ‘’ stelt het leerprofiel van een individu op, terwijl op basis van het DigiQuotient™ kan worden nagegaan in welke mate ze klaar zijn om te leiden en te slagen in de digitale wereld.
De tweede ‘Ready for Work Award ‘ en het partnership van ManpowerGroup met Junior Achievement (JA Europe)
De Europese finale in Belgrado : Company of the Year Competition #CoYC18