Uit een onderzoek van ManpowerGroup(1) blijkt dat liefhebbers van videogames en e-sport er baat bij hebben om hun game-ervaring op te nemen in hun cv. Liefst 53% van de 510 ondervraagde werkgevers geeft aan dat ze rekening houden met de vaardigheden die worden ontwikkeld door middel van videogames tijdens het wervingsproces.
Verschillende studies hebben aangetoond dat het spelen van deze games ook bijdraagt aan de ontwikkeling van zogenaamde “soft skills”, waaronder:
- Samenwerken en teamwerk: Gaming heeft een transformatie ondergaan van een individuele ervaring naar een sociale ervaring. Gamen is tegenwoordig veel meer dan alleen een individuele ervaring; het is uitgegroeid tot een sociale belevenis. Moderne gamers werken vaak nauw samen met andere spelers om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Vooral nu telewerken steeds belangrijker wordt, hebben gamers ook de mogelijkheid om hun vaardigheden te tonen door op afstand samen te werken als onderdeel van een team.
- Analyse en probleemoplossing: De talrijke strategische games bieden gamers de mogelijkheid om hun kritisch denkvermogen te benutten bij het analyseren van situaties en het nemen van de beste beslissingen. Het belang van deze vaardigheid wordt onderstreept in België, waar het op de vierde plaats staat in het recente onderzoek van ManpowerGroup naar tekort aan talent.
- Tijd- en prioriteitenbeheer: Gamers hebben tijdens hun game-ervaring geleerd hoe moeilijk multitasking kan zijn en hoe ze hun tijd en prioriteiten kunnen beheren.
- Communicatie en leiderschap: Gamers zouden over de vaardigheid beschikken om verschillende communicatiestijlen te gebruiken en invloed uit te oefenen op hun medespelers. Tijdens een sollicitatiegesprek kunnen zij hun emotionele intelligentie en leiderschapskwaliteiten laten zien.
- Creativiteit en visuele waarneming: Door te navigeren in virtuele omgevingen krijgen gamers de kans om hun creativiteit te stimuleren en een vermogen te ontwikkelen om objecten en informatie in de ruimte te visualiseren, vaardigheden die nuttig zijn in het digitale tijdperk.
“Met de opkomst van de ‘digital natives’ – de jongeren die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk tussen de jaren 1980 en 2000 – en de generatie Z, geboren na 2000, die nu een steeds groter deel van de beroepsbevolking vormt – moeten werkgevers rekening houden met de nieuwe wegen die zij bewandelen om hun vaardigheden en persoonlijkheid te ontwikkelen,” aldus Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux. “Door aandacht te besteden aan de game-ervaringen van kandidaten kunnen recruiters beter inzicht krijgen in hun kwaliteiten door zich te verplaatsen in hun leefwereld. Ons onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de werkgevers al heeft ingezien dat het stellen van dit soort vragen tijdens het wervingsproces de moeite waard is.”
*******
(1) ManpowerGroup Summer HR Trends Survey: De gegevens voor dit onderzoek dat werd uitgevoerd door ManpowerGroup werden verzameld eind april als onderdeel van de ManpowerGroup jobbarometer, uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 510 werkgevers. Het onderzoek behandelt drie thema’s: