ManpowerGroup publiceert de resultaten van de het tweede luik van wereldwijde studie ‘Millennial Careers’ bij 19.000 jongeren van de Y-generatie uit 25 landen, waaronder België. In de wereld, maar ook in ons land ambiëren de millennials geen management- of leidersfuncties. Integendeel. Uit de tweede studie (‘Mijn carrière maak ik zelf’) blijkt dat de Y-jongeren vooral hun vaardigenheden willen uitbouwen of aanscherpen om zo hun inzetbaarheid en dus hun loopbaan op lange termijn veilig te stellen. Opklimmen op de ladder is daaraan ondergeschikt. Drie trends springen in het oog in België.
* De actieve millennials willen vooral hun vaardigheden uitbouwen en ontwikkelen om zo hun inzetbaarheid op lange termijn veilig te stellen.
* Drie prioriteiten in de loopbaan van generatie Y: een zinvolle bijdrage leveren (35%), samenwerken met verrijkende mensen (25%) en een erkend expert worden in zijn vakgebied (15%). Geld verdienen is minder aan de orde (11%).
* Amper 13% van de Belgische millennials zet een managementrol op nummer één van zijn loopbaandoelstellingen. Dat ligt aanzienlijk onder het – ook al zwakke – wereldgemiddelde van 22%.
* Van de Y-jongeren zet 67% in op het uitbouwen en aanscherpen van de individuele vaardigheden. Managementskills staan slechts bij 33% op het verlanglijstje.
* Twee derden van de Y-generatie zijn tevreden over het leiderschap van hun managers. Mochten ze zelf de touwtjes in handen hebben, dan zouden ze nog beter luisteren, meer raad en feedback geven en hun medewerkers meer stimuleren.
* Op basis van het onderzoek ‘Millennials Careers’ en zijn wereldwijde ervaring geeft ManpowerGroup praktische tips voor zowel de millennials als de werkgevers.
Millennials (generatie Y) kiezen zelf hun carrièrepad. Zij bepalen hun eigen koers en ontwikkelen vaardigheden die bijdragen aan werkzekerheid. Een team leiden laten ze liever aan anderen over. Een zinvolle bijdrage leveren en samenwerken met verrijkende mensen zijn wel belangrijk. Het wordt tijd dat we opnieuw kijken hoe we deze generatie kunnen aantrekken, binden en ontwikkelen.